Thomas Erex

Vegansk kransekage

Kransekage uden æg og mælk

Foto: Danny Skaade

Da min kusine sidste år skulle giftes, havde hun bedt mig lave en kransekage til dessert, så det gjorde jeg selvfølgelig, og det var en stor succes. Gæsterne var meget imponerede over det fine tårn af lækker kransekage. Forleden fejrede hun så rund fødselsdag, og hun havde derfor bedt mig lave en kransekage igen. Denne gang var det dog med en ny udfordring, for i modsætning til sidste års kage, skulle den jo være vegansk.

Hvad gør man så, når man skal lave en kransekage uden æg, for der skal da æg i sådan en?! Som så ofte før, når jeg har bagt vegansk, er jeg endnu engang blevet (glædeligt) overrasket over, hvor unødvendigt æg er. Der findes opskrifter, hvor æg er erstattet af hhv. tofu og hørfrøslim, men jeg besluttede mig for at lave min kransekage uden “æggeerstatning”. Jeg fandt i stedet en amerikansk opskrift, som jeg twistede til mine egne præferencer, og resultatet blev rigtig godt – og se, hvor fin den er! 🙂

I stedet for at lave 9 ringe, valgte jeg at lave 8 og nogle små hapsere til at stille ved siden af, så kunne jeg også smage 😉 (Jeg bagte en enkelt hapser først, for at sikre mig, dejen var, som den skulle være.) Opskriften rækker til et tårn med 9 ringe.

1 kg marcipan
200 g. fast, vegansk smør (fx Vegan Blok – ikke Smørbar, da den er for blød)
2 dl flormelis
5 dl hvedemel
1 tsk. mandelessens
4 spsk vand

Bland først marcipan og smør rigtig godt i en stor skål. (Du får fedtede fingre, og det føles lækkert!) Tilsæt så flormelis og derefter mel. Når det er rigtig godt blandet er det nok en smule tørt og smuldrende. Tilsæt mandelessensen og vandet og få dejen til at hænge sammen.

Hvis du har forme, er det nu, du hiver dem frem. Hvis ikke må du, som jeg, være ekstra dygtig med fingerfærdighederne. Rul 2 cm. tykke pølser i de her 9 længder:

10 cm. – eller form en pæn top uden at lave en pølse først.
14 cm.
18 cm.
22 cm.
26 cm.
30 cm.
34 cm.
38 cm.
42 cm. – erstat evt. af en masse små hapsere.

Form pølserne til ringe og læg dem på bageplader med bagepapir. Ringene sprækker måske lidt, men så er det, du trykker, klemmer, former og nusser om dine små skabninger til de er pæne, runde og hele. Et godt trick for at få den samme høje på ringene er, at lægge et stykke bagepapir ovenpå dem og forsigtig sætte en bageplade ovenpå og give den et lille tryk med alle ti fingerspidser spredt godt ud over pladen, så trykket er jævnt fordelt. For at tårnet ikke bliver skævt, er det jo vigtigt, at ringene er lige høje hele vejen rundt.

Lad kransekagen tørre i overfladen ved stuetemperatur i mindst en time, før du bager dem. En tør overflade gør, at de bedre holder formen, når de kommer i ovnen.

Bag ringene ved 180ºC i cirka ti minutter til de er let gyldne.

Frygt ej, hvis de sprækker lidt, det lukker sig, mens de køler ned. Du kan evt. lukke sprækkerne FORSIGTIGT ved at klemme lidt på ringene. Det er vigtigt, at du lader dem køle helt ned, før du flytter dem fra pladen eller i øvrigt rører ved dem, ellers knækker de. Når de er kølet ned, kan du lettere flytte rundt på dem, men du skal selvfølgelig være forsigtig.

Når de er kølet ned, skal der glasur på. Lav en tyk glasur af flormelis og vand (det duer ikke med en for tynd glasur, så gør den relativt tyk) eller brug PlantePushernes opskrift med kikærtevand og fyld den på kræmmerhus eller frysepose. Jeg bruger en frysepose, hvor jeg klipper et mikrolille hul i hjørnet. Det er en god idé at fjerne lidt af det ekstra plastic, der sidder nederst på posen, så det ikke forstyrrer glasurpålægningen. Klip hellere hullet lidt for lille end lidt for stort, du kan altid lave det større, hvis der ikke kommer noget ud. Når alle ringe har fået glasur og det er tørt, samler du tårnet ved at lægge lidt glasur på den største ring og lægge den næststørste ovenpå – glasur på den, næste ring osv.

Så handler det bare om at holde tungen lige i munden!
God fornøjelse.

34 responses

  1. Nina

    SEJE Thomas!! Hvor er det en super flot kransekage 🙂

    1. august 2012 kl. 14:34

    • thomaserex

      Hehe, mange tak, Nina! 😀

      1. august 2012 kl. 14:43

  2. Eline

    Jeg er simpelthen SÅ imponeret over, at du ikke har købt dig til den der, men faktisk lavet den selv. Vildt! Jeg er stum af beundring. Håber du kan høre det stumheden til trods…

    19. august 2012 kl. 22:07

    • thomaserex

      Jeg kan høre det! 😉 Tusind tak for ros, Eline. Forhåbentlig kan jeg imponere igen..

      19. august 2012 kl. 22:20

  3. AnnaH

    Den er godt nok smuk!
    Har du fundet en øko-marcipan uden honning?
    🙂 tak for delingen

    28. december 2012 kl. 16:22

    • thomaserex

      Mange tak 😀
      Nej, umiddelbart ved jeg ikke, hvor man finder øko-marcipan uden honning, men jeg vender tilbage, hvis jeg opdager noget. Ellers må du lave det selv 😉

      28. december 2012 kl. 19:20

    • thomaserex

      Den økologiske fra Odense er uden honning 🙂 den kan fåes de fleste steder.

      28. december 2012 kl. 19:48

  4. Har du fundet noget øko-marcipan uden honning i?

    27. december 2013 kl. 15:57

    • Og det svarede du så på sidste år – sorry!

      27. december 2013 kl. 15:59

      • thomaserex

        Haha, ja, det var lige dejavu der! 😉 skal du lave den i år?

        27. december 2013 kl. 16:00

      • Det kan du tro, når jeg kan få øko marcipan uden honning. Jeg tror dog jeg nøjes med 1/2 portion.
        🙂

        27. december 2013 kl. 16:37

      • thomaserex

        Ja, hvis der ikke skal være stor fest, er det nok en god idé 🙂 godt nytår!

        27. december 2013 kl. 18:07

      • Det samme 🙂

        27. december 2013 kl. 21:37

  5. Helene

    Oi Thomas,
    Først og fremmest tusind tak for en masse fantastiske opskrifter og hyggelige indlæg -du er Vældigt inspirerende! ^__^

    Mit spørgsmål går mest på holdbarheden af ovenstående lækkerier. Jeg skal holde mit barns navnedag d. 20. -og vil meget gerne bage/lave så mange af de kager, jeg skal lave (kagebord til 50 prs) inden da. Hvor længe kan kransekagen holde sig -og hvordan ville du opbevare den, for at den ville holde sig bedst? Nogen idéer? 🙂

    På forhånd tusind tak,

    Mvh,
    Helene

    8. september 2014 kl. 20:03

    • thomaserex

      Oi Helene 😉 tusind tak for det, det er dejligt at høre!

      Du laver bare ringene nu og smider dem i fryseren. Så tør du dem op og samler tårnet med glasur. Det skulle virke fint og godt. Så ingen stress med den 🙂

      8. september 2014 kl. 20:09

  6. Signe Kristensen

    Hej Thomas 🙂
    Hvorfor er der så meget hvedemel i? Hvad gør hvedemelene overhovedet i opskriften? Er det noget med mængde af smør som skal udlignes eller?

    Mvh.
    Signe

    30. december 2014 kl. 16:09

    • thomaserex

      Hej Signe 🙂

      Der er flere måder at lave kransekage på. Min opskrift er en smuke mere småkageagtig, som jeg godt kan lide den. Jeg har hørt fra et par stykker, som tænkte, at det var meget mel og derfor udelod noget af det. Det er ikke en god idé! Så får du splatkager. Hold dig til opskriften, så er det en succes. Jeg har lavet den flere gange og mine venner har lavet den og det virker, som det skal 😉

      30. december 2014 kl. 16:18

  7. Signe Kristensen

    nå nu jeg så god i gang eller ikke helt….
    Min dej er fedtet men jeg kan ikke rulle den uden at den knækker/sprækker som om den var tør. Hvad skal jeg gøre? Ville det hjælpe at til sætte hørfrøskum?
    Har prøvet at sætte den i køleskabet men det virker ikke 😦

    30. december 2014 kl. 18:50

    • thomaserex

      Ikke noget med hørfrøslim her 😉 brug fingene til at rette op på det og lappe små revner. Små lette tryk lukker det hele fi t sammen. De sprækker måske igen i ovnen, men bare rolig, når de kommer ud trykker du let og forsigtigt på dem igen, så de lukker, og når de er kølet ned, vil det ikke kunne ses 🙂

      30. december 2014 kl. 19:16

    • thomaserex

      Du kan evt. lige ringe til mig på 60677752 🙂 hvis du føler det er nødvendigt.

      30. december 2014 kl. 19:17

  8. gitte

    Hvor mange personer er den til ?

    27. august 2015 kl. 22:57

  9. Cecilie

    Hvor ser det lækkert ud 😄
    Ville du lave den samme dag, som den skal bruges? Eller er det mon lige så fint dagen før? 😊 Tak for opskriften!

    29. december 2015 kl. 21:51

    • thomaserex

      Du kan sagtens lave den dagen i forvejen! 😀

      30. december 2015 kl. 14:04

  10. Mie D

    Hej Thomas! Bliver dejen tynd nok til at man kan sprøjte den til små kransekagetoppe? Eller er det bedst bare at forme den til små hapsere?
    Kh.

    15. juni 2016 kl. 21:49

    • thomaserex

      Den bliver ret tør at arbejde med. Jeg har ikke prøvet at sprøjte den til toppe, så jeg ved det ikke, men jeg tror ikke umiddelbart, det er optimalt. Meld gerne tilbage, hvis du prøver det 🙂

      16. juni 2016 kl. 18:01

  11. Vips

    Den ser meget lækker ud. Jeg har lige taget mine ringe ud af ovnen og smagt på en af overskudshapserne og den er en smule tør. Men der kommer selvfølgelig chokolade i bunden og glasur på. Den skal bruges i overmorgen når min datter bliver student. Er det bedst at opbevare den på køl og så vente med overtrækket eller skal jeg gøre den helt færdig nu og så bare lade den stå køligt/stue tp?

    19. juni 2016 kl. 12:59

    • thomaserex

      Min kransekage er en mere småkage-agtig udgave, end den klassiske, så ja, den er ikke våd. Sådan kan jeg bedst lide den.

      Du kan godt gøre den færdig. Evt. dekorere ringene færdig og opbevare dem på køl og så samle i morgen, hvis der ikke er plads til den samlet i køleskabet.

      20. juni 2016 kl. 10:32

  12. Nathasja

    Jeg glæder mig til at lave denne kransekage i år 😊en af mine gæster er veganer og jeg er derfor lidt ny på områder 🙃 må jeg dog spørge hvorfor hvedemel og ikke mandelmel og så springe mandellicensen over ?

    Rigtig dejligt nytår og 1000 tak for opskriften 👌😊😍

    29. december 2018 kl. 01:07

    • thomaserex

      Dejligt 🙂 mandelmel fungerer helt anderledes. Det har jeg ikke prøvet. Min kransekage er den tørre, kikseagtige udgave, som jeg skriver. Hvis du er mere til den vådere, så er der også opskrift hos fx Mia Sommer. Godt nytår!

      29. december 2018 kl. 01:11

      • Nathasja Friis

        Hej Thomas
        Jeg valgte at lave en blanding af din og Mias kransekage. Jeg brugt plantesmør, men ingen hvedemel. Jeg valgt at bruge halv så meget flormelis som Mias opskrift da det lød meget sødt og erstattede mængden med mandelmel. Resultatet blev virkelig godt, sprød udenpå og blød inden i og med den helt rigtige smag😀
        1000 tak for dit hurtige og søde svar
        Og rigtig godt nytår

        2. januar 2019 kl. 21:26

      • thomaserex

        Det lyder godt! Det må jeg prøve af 🙂 Godt nytår.

        2. januar 2019 kl. 21:27

  13. Ida

    Hej Thomas, tusind tak for denne og dine andre opskrifter i øvrigt. Jeg har lige forsøgt mig med opskriften men ringene flyder totalt ud efter jeg har bagt dem. Jeg har fulgt opskriften til punkt og prikke. Har du nogen ide om hvad der er gået galt for mig? Og skal de bages ved 180 grader varmluft? Min ovn har nemlig ingen varmluft så jeg har bagt dem ved 180 grader alm. ovn: kan det være min ovn ikke har været varm nok? Tak og godt nytår.

    30. december 2020 kl. 21:11

    • thomaserex

      Hej Ida 😁 Deterjeg virkelig ked af at høre. Jeg kan se, at andre lykkes med opskriften, men jeg har et par bud på, hvad det kan være, der går galt.

      Bruger du Smørbar? Da jeg lavede opskriften, fandtes Smørbar ikke. Vi havde kun margarine, der holdt formen ved stuetemperatur. Så Smørbar vil nok ikke være optimalt her.

      Derudover har jeg erfaret, at det er en god idé at lade kransekagen tørre i overfladen, inden man bager den. Så man kan lade den stå på køkkenbordet en time eller to inden bagning.

      Jeg opdaterer lige den gamle opskrift her, så andre kan få de gode tips også. Jeg har også lige delt en ny opskrift på Instagram uden mel. 😁

      Jeg håber, du får succes med en ny portion eller at det i det mindste smager fantastisk. Fyr en masse chokolade på!

      Godt nytår. 💖

      31. december 2020 kl. 01:01

  14. Pingback: Kransekage uden æg – vegansk og glutenfri | Kærlighed & Kikærter

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.