Thomas Erex

Kikærtepandekager med squash

vegansk, madpandekager, uden æg, pandekager, kikærtemel

Da jeg var på weekend i Buddhahytten, var jeg så heldig at møde søde Anni (og hendes datter, Marie – og en masse andre!), som læser med her på bloggen. Hun havde taget dej med til de lækreste pandekager af kikærtemel med revet squash i. Pandekagerne var vildt gode, og meget populære, så jeg spurgte Annie, om jeg måtte hapse idéen og lægge en opskrift på bloggen. Det måtte jeg heldigvis, så nu får i min udgave af Annis lækre kikærtepandekager. Jeg har gjort dem lidt tykkere, men de er stadig lækre sprøde i kanten, og så er der masser af spidskommen i! Det er Anni og jeg meget enige om er et af de bedste krydderier, der findes. Hvis du også er helt vild med spidskommen, så går du bare amok og tilsætter mere, end jeg skriver i opskriften 😉

Kikærtemel er så smart, at det kan bruges til at lave vegansk “æggekage”, så hvis du laver dejen tykkere, kan du bruge den til det i stedet for pandekager. Det er i øvrigt også på Guiden, som jeg løbende opdatere. Den er dog ved at være så omfattende, at der er brug for at omstrukturere lidt, så det er lettere at finde ting, så det skal jeg nok få set på, når der er tid til det. Pandekagerne serverer jeg her med enkelt fyld, en salat med belugalinser og tomatpesto, så det er pandekagerne, der er i fokus. Pestoen af soltørrede tomater købte jeg hos min lokale frugt- og grøntpusher, Ana Frugt & Grønt på Trøjborg, hvor de er rigtig flinke ved veganerbloggeren 🙂 (De har i øvrigt et billede fra bloggen til at hænge derinde… se, om du kan finde det, hvis du alligevel er i nærheden.)

I mit forsøg på at undgå olie, så vidt muligt, prøvede jeg at tørstege pandekagerne, men det var bestemt ingen succes. Hvis du har tips til, hvordan jeg kan gøre, vil jeg gerne høre fra dig.

Til 4 store pandekager :
(Du kan selvfølgelig også lave små pandekager, de er lettere at styre på panden.)

100 g. kikærtemel
3 dl vand
200 g. squash
2 fed revet hvidløg
2 tsk. garam masala (består af spidskommen, kardemomme, kanel, peber, koriander, cayennepeber mm.)
1 spsk spidskommen
½ tsk gurkemeje
friskkværnet peber
1-2 tsk salt

Start med at blande kikærtemel og vand til dej – gerne i en kande eller skål, som du kan hælde fra. Riv så squashen og tilsæt den til pandekagedejen med hvidløg og krydderier. Lad dejen stå i mindst en halv time, før du begynder at stege pandekagerne, så kikærtemelet, squashen og vandet kan samle sig til en dej.

Steg pandekagerne i olie på en non-stickpande. (Jo mindre de er, jo lettere er de at styre.) Rør godt i dejen før hver pandekage hældes over i panden, så du får squash med i dem alle og ikke kun den sidste. Hjælp evt. med at fordele squashen i pandekagen, lige når du har hældt dejen på panden, så der ikke er en tyk samling squash i midten. Pandekagen skal vendes, når den er gylden i kanten og dejen er stivnet.

Haps! Tak til Anni for inspiration 🙂

kikærter, pandekager, kikærtemel, uden æg, vegansk

27 responses

  1. Hvor ser det bare virkeligt lækkert ud! I øvrigt rigtig fed blog du har, det giver masser af inspiration 😀

    2. maj 2013 kl. 14:50

    • thomaserex

      Tusind tak! Dejligt, at du kan lide bloggen 😀

      2. maj 2013 kl. 17:37

  2. Mette

    Super fed blog du har, du har givet mig meget inspiration (ny vegetar) og gode opskrifter.
    Skal helt sikkert prøve disse pandekager 🙂

    Hvad er billedet nederst i midten? Evt. en opskrift?

    2. maj 2013 kl. 21:36

    • thomaserex

      Tusind tak 😀 fedt, du kan lide bloggen!

      Det er en ‘pesto’ af soltørrede tomater, som jeg købte hos min grønthandler, den er lavet af soltørrede tomater, olie, basilikum, peber og salt 🙂 cirka 😉

      2. maj 2013 kl. 21:40

  3. Uh, det ser godt ud – elsker kikærter og spiser dem ugentligt, men har aldrg brugt melet faktisk (:

    – Anne

    3. maj 2013 kl. 08:52

    • thomaserex

      Tak 🙂 jeg er godt nok også glad for kikærter – hvis nogen skulle være i tvivl 😉 jeg bruger heller ikke kikærtemel så tit, men du må prøve det! Det er et rigtig godt bindemiddel, og det smager godt.

      3. maj 2013 kl. 08:55

  4. Tak! Dejligt med endnu en idé til, hvad jeg skal bruge kikærtemel til 🙂 Dem vil jeg prøve i morgen…

    4. maj 2013 kl. 15:25

  5. IsaBissa

    Duer de til fryseren? 😀

    7. maj 2013 kl. 17:43

    • thomaserex

      Tjo, mon ikke. Jeg kan ikke se, hvorfor de ikke skulle kunne fryses 🙂

      7. maj 2013 kl. 17:46

  6. Kasper

    De er jo mega lækre…lavede dem forleden dag, og nam nam!
    Tak for en super fin blog. Meget inspirerende, og fedt at du går så meget op i det!

    /Kasper

    13. maj 2013 kl. 15:41

    • thomaserex

      Hej Kasper,
      fedt, at du prøvede opskriften, og at du kan lide dem 🙂
      Tusind tak for ros, det er værdsat!

      13. maj 2013 kl. 18:27

  7. Tak for en lækker opskrift, som jeg har tilladt mig at poste på min egen blog (Madlaboratoriet) – med link til Kærlighed og Kikærter naturligvis 😉
    I øvrigt en fin og dejligt uhøjtidelig blog du har dig! 🙂

    24. maj 2013 kl. 11:10

    • thomaserex

      Så længe du linker til bloggen, så er det helt fint med mig 🙂

      Mange tak! Dejligt, du kan lide opskriften og bloggen 🙂

      24. maj 2013 kl. 11:48

  8. IsaBissa

    Hvaa knuser du det revne squash efter, så der ikke er så meget vand med? Syntes ikke rigtig at min samler sig til en dej, det er i hvert fald en meget vandet dej :b

    5. august 2013 kl. 16:46

    • IsaBissa

      Knuser/knuger

      5. august 2013 kl. 16:47

    • thomaserex

      Mjaa, det er jo lidt forskelligt med vandindholdet i sådan en sag.. Men dejen bliver ikke vildt tyk, det skal jo gerne blive tynde pandekager 🙂

      5. august 2013 kl. 17:22

  9. Oliver

    Det er ganske enkelt, pisselækkert, tilsatte også 1 spsk hørfrøslim

    13. maj 2014 kl. 22:33

    • thomaserex

      Dejligt! 😀

      13. maj 2014 kl. 22:34

  10. Maika

    Vi spiste de her pandekager til aftensmad med masser af grønt, tofu og humus. Det var TOP lækkert!! Det bedste måltid so far her i mine første uger som “prøve-veganer”

    17. januar 2015 kl. 23:10

    • thomaserex

      Dejligt! Og fedt, at du vil være veganer 🙂 Kender du Facebookgruppen “veganer på vej”? Der er hjælp og støtte.

      18. januar 2015 kl. 15:59

      • Maika

        Den gruppe vil jeg helt sikkert tjekke ud – tak for det!

        18. januar 2015 kl. 20:21

  11. Nicklas Nielsen

    Hmm. Når jeg laver den bliver den slet ikke som på billedet. ydersiden er brun på en helt anden måde og ikke sprød. Nogen ideer til hvordan den kan blive som den på billedet ?

    Men godt smager den ^^

    18. oktober 2015 kl. 20:39

    • thomaserex

      Det er jo svært ar svare på, når jeg ikke kan se, hvad du har gjort 🙂 Måske varmen var for lav? For lidt fedtstof? I dunno..

      18. oktober 2015 kl. 21:08

  12. Nicklas Nielsen

    endnu et spørgsmål, hvor længe kan sådan en dej holde sig i køleskabet ? 🙂
    Jeg brugte grønkål i stedet for squash. Ellers er den som opskriften.

    1. november 2015 kl. 20:35

    • thomaserex

      Hmm, jeg ville nok ikke lade den stå der mere end 1-2 dage. Men de kan fryses, når de er lavet.

      1. november 2015 kl. 21:13

  13. Mette

    Nøj hvor lyder det lækkert, det må prøves 😊
    Ang. stegning så har jeg før haft en slags papir jeg klippede til så den passede min stegepande, det gjorde det let at undgå olie. Sådan et nonstick ark til bageplade som kan genbruges.

    29. januar 2019 kl. 20:44

    • thomaserex

      Spændende 😁 Det må næsten prøves. Det kunne måske også gøre det lettere at håndtere pandekager uden at ødelægge dem.

      29. januar 2019 kl. 22:11

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.