Thomas Erex

SeitAND med fløde(søde)kartofler

seitan, mock duck, vegetar, vegansk, and, julemad


SeitAND med fløde(søde)kartofler er mit bud på en hovedret til en julemiddag med medfølelse – hvis altså du ikke skal have smæskesteg (men det skal du jo). Til denne ret bruger jeg mock duck fra dåse, som er købt i et asiatisk supermarked. Jeg bruger denne udgave af hvedekødet, eftersom det har en rigtig lækker konsistens, der passer godt til dette formål – og, ja, så vil det passe godt ind på julebordet, eftersom det minder meget om traditionel, ikke-vegansk julemad. Den lille forskel at dette kød er lavet uden dyr gør dog den store forskel for dyrene. Hvis julens budskab er kærlighed og medfølelse, så lad julefreden sænke sig over dit middagsbord og nyd en lækker julemiddag med medfølelse.

En dåse mock duck rækker til max to personer. Hvis du vil være sikker på, der er nok, så regn med, at en dåse mock duck rækker til 1½ person. Så hvis I er tre, skal du bruge to dåser. Opskriften her er til to personer.

Fløde(søde)kartofler
Olie
3 skalotteløg
Frisk rosmarin (2-3 kviste)
½ tsk tørret timian
500 g sødkartofler
250 g svampe (gerne blandede)
Lidt revet appelsinskal
Saften af ½ appelsin
2,5 dl soja- eller havrefløde*
1,5 dl vand
Salt og peber

SeitAND til max 2 personer
Olie
1 dåse mock duck
2 spsk agave
2 spsk sojasauce
1 tsk æbleeddike
Peber

Start med at rense sødkartoflerne (jeg skræller dem ikke) og skære dem i tern på cirka 1½ cm. Hak så svampene fint, og sæt sødkartofler og svampe til side, mens du hakker løgene og cirka to kviste frisk rosmarin fint (den tredje kan du bruge til at pynte) og varmer olie i en stor pande. Sauter løg, timian og rosmarin i den varme olie i et par minutter til det dufter skønt i hele køkkenet. Tilsæt så sødkartoflerne og lad dem stege et minut eller to. Tilsæt evt. mere olie undervejs. Panden mister lidt varme, når de kolde kartoffeltern kommer på, så lad panden få varmen tilbage. Tilsæt så svampene, vend godt rundt et minut eller to, og riv så lidt appelsinskal og pres appelsinsaft over. Sluk nu for panden og tag den af varmen. Tilsæt så plantefløden, vandet og masser af salt og peber. Vend godt rundt og kom det hele i et ovnfast fad. Smag på flødesaucen og giv den evt. et ekstra skud appelsinsaft, mere peber eller mere salt. Sæt det i ovnen ved 175 grader og lad det boble i cirk 20 minutter, mens du tilbereder seitANDen.

Tag mock duck-stykkerne ud af dåsen (hæld vandet fra). Lav en marinade af agave (eller sirup), sojasauce og æbleeddike. Varm olie i en pande og steg mock duck-stykkerne til de får god farve som på billedet, og hæld så marinaden/saucen over og krydr med friskkværnet peber. Lad stykkerne stege lidt videre i marinaden. Server stykkerne oven på fadet med fløde(søde)kartofler og pynt evt. med rosmarin.

For mere inspiration til lækker julemad med medfølelse kan fx se:
Englerods mock duck
PlantePushernes morsbrød
Mia Sommers farsbrød med linser og cashewnødder
Månebarnets store indlæg om julemad

Glædelig jul og godt nytår til alle jer, der læser med! Jeg glæder mig til at præsentere store og spændende nyheder for jer i 2015…

*Brug en madlavningsfløde med jævning (mel) i, så saucen ikke skiller. Alternativt kan du tilsætte lidt jævning af fx majsmel og vand.

SeitAND2

Køb min kogebog “Vegansk julemad” via linket her. 

vegansk, julemad, julefrokost, juleaften

27 responses

  1. Meget sejt! ❤

    20. december 2014 kl. 22:20

  2. Mea

    Kan du ikke inkludere hvor man kan købe mock duck? Jeg er fra Vesterbro i København og har aldrig hørt om det :o)

    23. december 2014 kl. 03:27

    • thomaserex

      Mock duck kan købes i asiatiske butikker. Det kommer typisk i en blå dåse. Jeg ved ikke, hvor msn finder det i andre byer, men i Aarhus er det de to asiatiske butikker ved banegården og rådhuset 🙂

      23. december 2014 kl. 03:34

  3. Mea

    Tak for den hurtige tilbagemelding! :o) Er blevet meget glad for din hjemmeside !

    God jul :o)

    23. december 2014 kl. 15:30

    • thomaserex

      Aw, dejligt! Glædelig jul 🙂

      23. december 2014 kl. 15:33

  4. Amanda

    Tak for lækker opskrift – har lige lavet mock duck til at tage med til halloweenfest 🙂
    Vi skal have bagte kartofler til, så jeg hældte lidt sojafløde over for ikke at mangle flødesødekartoflerne. Det er vildt lækkert, og jeg skal da også have noget lignende til jul i år. Men er der forskel på, om man bruger mock duck fra dåse eller seitan, som man skærer i stykker? Jeg tænker bare, at det kunne være fedt at få det økologisk 🙂

    7. november 2015 kl. 19:08

    • thomaserex

      Dejligt, du kunne bruge opskriften 🙂

      Der er forskel i teksturen, men selvfølgelig kan du også bruge andre former for seitan. Den “trådede” tekstur får du dog ikke i alle slags seitan, som tit har en mere svampet tekstur.

      7. november 2015 kl. 19:28

  5. Søren Porse

    Jeg kunne godt have brugt en tid på hvor længe kartoflerne skal være i ovnen. Det hænger nok sammen med at jeg er nybegynder i forhold til at lave ovnretter med sojafløde.
    Tak for opskriften.

    7. december 2015 kl. 21:04

    • thomaserex

      Tak, Søren 🙂 Det er nu opdateret. Det kan være lidt svært at sige, fordi der er forskel på kartofler og på størrelser, men cirka 20 minutter bør være helt fint.

      7. december 2015 kl. 21:15

  6. Hej, jeg glæder mig til at lave denne juleaften 🙂 Tror du man kan fryse kartoflerne ned, før de får de 20 minutter i ovnen? Så det kan forberedes en uges tid inden jul? 🙂

    13. december 2015 kl. 14:11

    • thomaserex

      Dejligt 🙂 Altså, om du bare kan skære dem i tern og fryse? Ja, det skulle der ikke været noget problem i.

      13. december 2015 kl. 14:14

  7. Nja…altså, kan jeg mon lave hertil og så fryse?

    “Start med at rense sødkartoflerne (jeg skræller dem ikke) og…

    …………..

    Smag på flødesaucen og giv den evt. et ekstra skud appelsinsaft, mere peber eller mere salt. ”

    Så skal de efter opskriften i ovnen nu, men her vil jeg så fryse ned…?

    13. december 2015 kl. 15:26

    • thomaserex

      Hmm.. min erfaring med sojamælk og -fløde er, at det ikke kan lide at blive frosset, og at det vil ændre konsistens, men jeg er ikke sikker på, om det vil virke her. Du kan evt. teste med en lille portion flødekartofler, som du fryser ned 🙂 Meld gerne tilbage, hvad du finder ud af, hvo du prøver 🙂

      13. december 2015 kl. 16:29

  8. Hold fast det ser lækkert ud! helt klart et forsøg værd! Dog bliver det ikke lige til jul, da det vil være for stort et sats 😉 fortsæt endelig med at komme med gode forslag til lækre retter 🙂

    5. juli 2016 kl. 15:08

  9. Christina Jensen

    Hej Thomas

    Tak for en lækker opskrift. Har du prøvet at lave retten med almindelige kartofler?

    Vh. Christina

    21. december 2016 kl. 13:11

    • thomaserex

      Hej 🙂 Nej, det har jeg ikke. Men det vil nok fungere fint, bortset fra, at de skal have lidt længere tid.

      21. december 2016 kl. 14:09

      • Christina Jensen

        Tusind tak! 🙂

        22. december 2016 kl. 01:16

  10. Sofie R

    Hej Thomas

    Jeg så, at du i en artikel til Politiken skrev, at du godt kunne lide at marinere din mock duck i appelsinmarmelade og kanel – har du mon en opskrift??
    Jeg prøvede at lave mock duck for første gang i går, men det var desværre ikke den store succes, det smagte for gennemtrængende af soyakød. Jeg prøver igen 🙂 mvh Sofie

    22. december 2016 kl. 20:03

    • thomaserex

      Hej Sofie

      Jeg bruger samme marinade men tilføjer bare lidt revet appelsinskal, lidt saft og meget lidt kanel.

      Et godt tip til dig et at stege seitanen meget hårdt, så det bliver sprødt i kanterne. Og det skal have nok, ellers smager det lidt fladt. Men det kan selvfølgelig også bare være, at du ikke er så glad for smagen af seitan.

      23. december 2016 kl. 20:02

      • Sofie R.

        Mange tak for Thomas svar, jeg prøver ad i morgen 🙂 Lavede dem i ovnen sidst, måske jeg prøver på panden denne gang.

        24. december 2016 kl. 00:50

  11. Julia

    Tusind tak for den lækker opskrift! Min ikke veganske kusine fand din opskrift og har lavet det for mig til julefrokost. Mange hilsner fra Tyskland

    30. december 2016 kl. 00:19

    • thomaserex

      Dejligt! Hvor er du heldig at have så sød en kusine 🙂

      30. december 2016 kl. 12:32

  12. Pia Bagger

    PS
    I Odense kan det købes Mock duck i Saigon marked på Nyborgvej 🙂
    Hilsen Pia

    31. december 2017 kl. 13:59

  13. Pia Bagger

    Thomas Hvordan laver du sovsen?
    Hilsen Pia

    1. januar 2018 kl. 20:15

    • thomaserex

      Hej Pia. Det står da i opskriften 🙂

      1. januar 2018 kl. 20:17

  14. Pia Bagger

    Hej Thomas
    Ups… den opskrift du referer til, har jeg prøvet adskillige gange, dejlig ret! Nej jeg er såment bare nysgerrig på, hvilke ingredienser du benytter, når du laver sovs til “Mock duck” til vegansk jul.
    Beklager jeg kom til at spørge ind ved den forkerte opskrift 😉
    Hilsen Pia

    2. januar 2018 kl. 10:44

    • thomaserex

      Nåh 😉 Jamen, det er såmænd bare en brun sovs på grøntsagsbouillon.

      2. januar 2018 kl. 11:32

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.